Teekond ettevõtjaks 15#: toode vs teenus?

Selle aasta viimane kuu on pidulikult lumesaju saatel alanud. Unistasin kodukontori hetkedest juba ajal mil käisin palgatööl. Ettevõtlus tähendab siiski tegutsemist, seega peale 7 kuud aktiivset ettevõtlust jääb üha vähemaks neid päevi, mil saab sooja teed nautides istuda diivanil ja mittemidagi teha. Tegevust jagub – klientidega suhtlemine, koolitamine, teraapiad, toodete arendus, 2018 aasta tegevuste planeerimine või raamatupidamisel kätt pulsil hoidmine. Sellele sekka hoida oma tervist, taastuda ja puhata. Uh. Päris kirev, eks!? Liigun inspireerival rajal – avastades läbi ettevõtluse nii iseennast kui ka mind ümbritsevaid inimesi, koostöövõimalusi ja uusi lähenemisi.

Mis on toimunud?

Minu ettevõtte esimene suurprojekt mentorprogramm “Eneseteostus ettevõtjana?, mis sai alguse augustis, on oma selgroogu murdmas. Projektis osaleb 49 ettevõtlikku inimest, kes on jaotatud 6 gruppi. Nendest 5 toimub Tallinnas ja 1 Tartus. On olnud ääretult inspireeriv! Jaanuaris saab programmi I etapp läbi. Siis jagan kindlasti tulemuste kohta ka rohkem infot. Kuna inimeste muutused inspireerivad, siis on tekkinud juba huvilisi uue programmiga liituma, seega on plaanis uued grupid avada märts 2018 (info uute gruppide kohta käesoleval kodulehel).

Lisaks läbisin Estonian Business School poolt korraldatud ja Euroopa Liidu Euroopa Sotsiaalfondi ettevõtlusõppe programmi Edu & Tegu poolt rahastatud täiendõppeprogrammi “Mentorluse meistriklass ärimentoritele“, mille viis läbi koolitaja Mart Kikas. Oli ääretult huvitav päev täis uusi ideid ja lähenemisi kuidas aidata veelgi enam kliente oma unistuseni päris oma ettevõtlusest.


“Be patient with yourself. Self-growth is tender, it’s holy ground. There’s no greater investment” — Stephen Covey


Koolitaja ja mentorina pean ma väärtuslikuks kontakti iga kliendiga, kuna usun et oleme kõik üksteisele õpetajad ja juhendajad. Lihtsalt igaühe stardipositsioon ja teekond on erinev. Samas on elu mulle õpetanud et juhuseid ei ole. Näiteks peegeldub see väga hästi mentorprogrammi gruppide peal. Ei ole juhus, et ühte gruppi satuvad inimesed kes üksteisele lõppkokkuvõtteks toeks ja abiks on või siis peegeldades hirme millega tuleb silmitsi seista ja otsuseid teha. Või siis koolitust ettevalmistades helistab “ootamatult ja juhuslikult” ajakirja “Eesti Naine” ajakirjanik ja küsib kommentaari just samale teemale mille kallal just töötan 🙂 

Kas toode või teenus? Või toode + teenus?

Minu ettevõtte peamisteks toodeteks, mille eest kliendid ka raha maksavad, on hetkel koolitus- ja nõustamisteenus ja holistiline regressiooniteraapia.

Kui võrrelda teenust ja toodet traditsioonilise ettevõtlusteooria raames, siis märkame me mitmeid erinevusi. Alustades sellest et toode on tavaliselt esemeline, ladustatav  ja ilma kliendi kohalolekuta valmistatav. Teenuseks nimetatakse seevastu kõike mis ei ole kaup ning teda ei ole võimalik ladustada ega omandina kliendile üle anda. Praktikas on kõige suuremaks toote ja teenuse erinevuks vast see, et väikeettevõtja jaoks kes ühtlasi ise on ka teenuse osutaja, on ettevõtte kasv oluliselt piiratud. Ja seda väga inimliku põhjuse tõttu – inimvõimatel ja ööepäevas tundidel on selged piirangud. Ja seega annab tootepõhine ettevõtlus kasvuks tunduvalt laiemaid võimalusi.

Usun et enamik kasvule orienteeritud ettevõtjaid on ühel hetkel valiku ees, kas osutada vaid teenust värvates juurde inimesi/osta allhankena teenust sisse või siis luua toode mille järgi on nõudlus ja mis müüb ennast ilma ettevõtja enda kohalolekuta. Allhanget ka katsetasin sel aastal ja ettevõtjatele suunatud lühiseminarid-töötoad on leidnud hulganiselt huvilisi. 

Vaadates ettevõtjana 2018 aastasse, siis olen oluliste valikute ees.  

Toode või teenus või toode + teenus?

Valikud on keerulised. Miks?

Teenuse äri selged eelised on lühike ettevalmistamisperiood, madalad investeeringud ja lühike alustamise aeg. Arvan, et teenuse äriga alustamise puhul on just kõige olulisem inimese enda isiklik areng, mille tulemusel saab ta julgust, tahet ja enesekindlust ettevõtlusega alustamiseks.

Toote puhul on aga olukord hoopis teine. Olen hetkel isegi natuke kimbatuses ja tunnen kuidas pean kompromissi tegema iseenda sees peituva sisemise perfektsionisti kui ka visionääriga, kuna toodete toomine turule tähendab lisaks isiklikule arengule aega tootearenduseks, kõrgemaid investeeringuid ning võimalik et ka kõrgemaid igakuiseid kulusid.

See ühtlasi tähendab minu kui ettevõtja jaoks 2018 aastaks kõrgemaid eesmärke, rohkem tegevusi, rohkem ressursse, rohkem inimesi, rohkem suhtlust …. 🙂

Tundub juba tõsine ettevõtmine, eks?!

Seniks aga “Julge(n) unistada, oska(n) tegutseda!”